Modigt!



Ylli, 16, vågade anmäla tränaren


Pedofilen dömdes för sexövergrepp mot fotbollspojkar

Pedofiltränaren gav sig på fotbollsspojkarna - och skrämde dem till tystnad.

Men Ylli Datouj avslöjade honom.

- När det är en så allvarlig situation måste man tänka utanför sin egen rädsla, säger han.

Fallet med fotbollstränaren har väckt stor uppmärksamhet i media. 8 augusti dömdes den 42-årige mannen i Västerås tingsrätt till fängelse i två år och sex månader för ett fall av våldtäkt och tolv fall av sexuellt ofredande.

När övergreppen mot fotbollspojkarna avslöjades hade de pågått i två år. Fotbollstränaren kunde genom hot få pojkarna att hålla tyst.

Men när 16-årige Ylli Dautaj började spela i laget förra vintern märkte han snabbt att något inte stod rätt till med tränaren.

Ingen anmälde

- Han masserade och stretchade killarna på ett sätt som inte kändes okej. Jag började fråga runt och fick höra att det pågick sexuella övergrepp, säger Ylli.

Ylli försökte uppmana de utsatta lagkamraterna att anmäla men ingen vågade.

- De sa att han var en farlig man med mycket makt.

- Jag var också rädd men när det är en så allvarlig situation måste man tänka utanför sin egen rädsla. Så jag bestämde mig för att göra något.

Ylli gick till de andra tränarna i klubben och berättade om vad han sett och hört. Men de sa att de inte kunde anmäla 42-åringen bara på grund av rykten.

Till och med Yllis mamma var tveksam till om sonen skulle blanda sig i det hela. Men Ylli gav sig inte.

- Jag såg hur klubben och laget blev lidande. Så jag sa till tränarna att om inte de anmälde honom skulle jag göra det.

Fler började berätta

Till slut polisanmäldes tränaren. När han anhölls 14 maj gällde misstankarna övergrepp mot pojkar som redan slutat i laget - men sedan svällde utredningen och fler tonåringar började berätta vad de utsatts för.

Ylli är nu nominerad till Svenska Hjältar för sitt envisa mod.

- Ylli har visat ett stort civilkurage och rättspatos. Min uppfattning är att det är tack vare att han larmade tränarna som det här uppdagades, säger Marjukka Luotero Salzmann som var en av advokaterna i målet.

I höst måste Yilli vittna igen när målet tas upp i hovrätten. Han har aldrig ångrat att han tjatade fram en anmälan:

- Inte för en sekund.



Alltså det är modigt om ngt! vet fasiken inte om jag skulle våga det.. men det är ändå oftare sånnt händer tjejjer och då är det också mer en självklarhet och så.. sen när de andra i laget inte vågat säga ngt tidigare så byggs ju rädslan på för att göra det också.. ! Fler sånna behövs!!

Igår såg jag också på Sanningens Ögonblick Och jag blev helt förvånad.. vilka jobbiga frågor och sen skämten som drogs i soffan till det. Av att dömma att han var mörkhyad så skulle han strypa sin fru i pausen? det är sjukt så jag vetinte om man ska kalla kajsa smygrasist då? nivet sånna som inte har ngt emot mörkyade, eller ngt men har så mke fördommar.. puh!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0